V urbanih središčih je kolo pogosto najbolj praktično prevozno sredstvo, saj se z njim enostavno izognemo prometni gneči in iskanju parkirišča, če z njega sestopimo, pa lahko zavijemo tudi v za pešce rezervirana področja. Tudi v Ljubljani marsikdo skoči po opravkih oziroma se pelje v službo ter iz nje s kolesom. Pa je bolje imeti lastno kolo ali se odločiti za najem mestnega?

Bicikelj

Ker je Ljubljana ekološko osveščeno mesto, so prebivalcem in obiskovalcem na voljo kolesa, ki jih nudi občina. V centru je kar nekaj »postajališč« Bicikelj, kjer si kolo izposodite ali ga vrnete, za plačilo pa lahko po prijavi poskrbite kar s kartico Urbana, ki se jo sicer uporablja za mestni avtobusni promet.

Bicikelj

Ta trenutek je v Ljubljani že več kot 50 postajališč z javnimi kolesi Bicikelj.

V čem je prednost? Kolo si lahko izposodite na eni točki in ga vrnete na drugi, ni se vam potrebno obremenjevati z njegovo varnostjo, ni vam ga potrebno kupiti in vzdrževati. Kadar se vreme poslabša, pa tudi ni dileme – kolo vrnete na postajališče in uporabite avtobus.

Lastno kolo za redno uporabo

Mestna kolesa so res namenjena zgolj vožnji po centru ob občasnih opravkih, če kolo uporabljate redno, na primer vsak dan za pot v službo ali iz nje, pa boste potrebovali svojega. Ker vsi vemo, da v Ljubljani tatov koles ne manjka (tudi otroška kolesa pogosto izginjajo), si je najbolje priskrbeti poceni rabljeno kolo, ki ne bo vzbujalo apetitov. Da bo vaša pot čim bolj enostavna, nanj namestite košarico, v katero boste odložili kakšno vrečko iz trgovine ali druge potrebščine.

Dobro kolo, ki ga uporabljate tudi v svojem prostem času, ko se zapeljete v naravo, je primerno za pot v službo le v primeru, če veste, da bo popolnoma varno. To je takrat, ko ga ne boste nikoli pustili zaklenjenega zunaj, temveč ga boste lahko spravili vsaj v avlo, kjer bo pred očmi receptorja, ali pa kar zapeljali v svojo pisarno. Ne le, da vam kolo na ta način ne bo izginilo, temveč bo tudi zaščiteno pred dežjem.

Za vsakdanje kolesarjenje po opravkih, s katerim se izognemo poti z avtomobilom, večina ljudi kupi povsem običajno ali treking kolo, ki je primerno za zmerno vožnjo in nekaj rekreacije. Če se nad kolesarjenjem navdušimo nekoliko bolj in to postane naš glavni način rekreacije, pa seveda velja razmisliti o drugačni obliki kolesa. Ponavadi se odločamo med cestnim in med gorskim.

Kje in kako kolesarite?

Cestno kolo omogoča višje hitrosti, če se vozimo po urejenih kolesarskih poteh, ki so asfaltirane. Večina cestnih kolesarjev pa ne vozi zgolj hitro, temveč se loteva tudi precej dolgih razdalj.

Cestno kolo

Cestno kolo, ki ima tanjše gume, dosega višje hitrosti od gorskega kolesa.

Gorska kolesa pa so namenjena povsem drugačnemu tipu kolesarjev – tistim, ki se raje lotijo makadama, kakšne gozdne steze in podobno. Tereni običajno niso »polikani«, torej tanke gume cestnega kolesa z njimi ne bi opravile, gorska kolesa pa odlikujejo široke gume z razgibanim profilom, ki dobro grabi na neurejenem terenu. Poleg tega so gorska kolesa razgibanim terenom prilagojena tudi s svojim vzmetenjem, ki skrbi, da je vožnja čim bolj tekoča.

Gorsko kolo

Če veste, da se ne boste vozili le po urejenih cestah, se odločite za gorsko kolo.

Odločitev za gorsko ali cestno kolo torej izvira predvsem iz izbire terena in načina vožnje. Če boste kolesarili po cesti in se spopadli tudi s kakšnim cestnim vzponom, vam bo cestno kolo precej olajšalo napore. Takoj ko zavijete na neurejen teren, se poženete tudi preko kakšne korenine ali se podate na ozke in zavite stezice, pa potrebujete gorsko kolo.

Gorsko ali cestno kolo za otroka

Pri otrocih je glavno, da uživajo v gibanju oziroma v kolesarjenju, in če se z njim ne ukvarjajo kot z resnim športom v klubu, ni potrebno pri izbiri kolesa prav nič komplicirati. Bolje kot pravo cestno ali gorsko kolo je klasično kolo, ki ima dovolj prestav za lahkotno poganjanje pri vseh naklonih, nekoliko razgibane gume za dober oprijem, predvsem pa bodite pozorni na maso samega kolesa. Takšno kolo zadošča za vožnjo tako po mestu kot po podeželju.

Se želite odpraviti na počitnice in poleg peljati svoja kolesa, saj se tudi med oddihom radi rekreirate? Da bo pot lažja, boste za to potrebovali prtljažnik za kolesa, ki je lahko na strehi vašega vozila ali pa je pritrjen zadaj na prtljažniku. Vse je odvisno od tega, za katere nosilce se boste odločili. Če na strehi nimate strešnih sani, vas lahko prtljažnik za kolo na strehi stane nekoliko več kot pa zadaj. Ampak večina ljudi se kljub ceni in večji porabi goriva vseeno odloča za nosilce na strehi, saj vam niso v napoto, če želite kaj vzeti iz prtljažnika, pa tudi vzvratno parkiranje je nekoliko lažje. Že kar nekajkrat se je namreč zgodilo, da so ljudje pozabili, da imajo zadaj pritrjena kolesa in so naredili kar nekaj materialne škode.

Kakovostni nosilci za kolo

Prtljažnik za kolesa je narejen iz izredno trpežnega materiala in je enostaven za pritrditev, zdrži pa tudi večje obremenitve. Čeprav bo vaša vožnja bolj burna, ko se boste vozili po avtocesti ali makadamu, bo kolo vseeno brez težav ostalo na svojem mestu.

Prtljažnik za kolesa

Namestitev koles na prtljažnik je nezamudna in enostavna.

Prtljažniki za kolo so izdelani iz lahkega aluminija, ki ga boste z lahkoto pritrdili in tudi odstranili. Ko je nosilec pravilno pritrjen, pa lahko nanj naložite ne le svoje kolo, ampak kolesa celotne družine, saj bo prtljažnik za kolo brez dvoma zdržal tudi večjo obremenitev.

Nordrive prtljažnik za kolo

Nordrive je eden izmed prtljažnikov za kolo, ki so vam na voljo, da jih kupite in s sabo na dopust odpeljete tudi kolesa. Ob nakupu prejmete še orodje, ki ga boste potrebovali za montažo, ter ves potreben material, ki spada k prtljažniku. Seveda je namestitev zelo enostavna in se boste s pomočjo navodil kar hitro naučili, kako ga je potrebno pritrditi in kasneje tudi ostraniti, ko ga ne boste več potrebovali. Nordrive prtljažnik za kolo ima tudi varnostni sistem s ključi, ki še dodatno varuje kolesa, da se vam ne bi odpela med samo potjo. Njegova nosilnost je do 15 kg.

Nosilci za kolo Nordrive

Aluminijasti nosilci za kolo Nordrive imajo kar 5 let garancije.

Za konec pa vam svetujemo še, da ob prenehanju uporabe in vožnje koles prtljažnik odstranite in ga pospravite do takrat, ko vam bo spet prišel prav. Tako boste lahko privarčevali kar nekaj denarja, saj je čez čas poraba goriva kar precej očitna.

Ko izbirate primerno darilo za rojstni dan, ste lahko prepričani, da bo vaš otrok zelo vesel novega kolesa. Pustimo ob strani situacije, kot so »saj že ima kolo« ali »toliko si trenutno ne morem privoščiti« in podobno. Predvidevajmo torej, da si lahko privoščite nakup otroškega kolesa in da si ga vaš otrok želi.

Kdaj je čas, da mu ga kupite prvič? Zelo pametno je, da se otrok uči loviti ravnotežje na poganjalcu in skiroju. Te vrline majhni otroci osvojijo zelo hitro. Ravnotežje, ki ga bodo dobili pri vožnji poganjalca, lahko takoj uporabijo pri vožnji prvega kolesa. In če boste dobro napravili prehod, se vam bo verjetno otrok preprosto odpeljal po ulici, dvorišču ali parkirišču in pomožnih kolesc na otroško kolo sploh nikoli ne boste dajali, saj jih sploh ne bo potreboval.

Hitro na novo prevozno sredstvo

To je naravnost idealen prehod, ki je zelo koristen za starše in otroke, saj je veliko manj stresen, otrok pa ima že takoj veliko boljše ravnotežje in je s tem bolj varen kot novopečeni udeleženec v prometu. Uporabite torej to možnost, tudi če si kje za nekaj časa sposodite rabljeni poganjalec ali pa vam ga podari nekdo, ki ga ne potrebuje več. Res je, da nekateri rabljene poganjalce prodajajo prek različnih časopisnih, radijskih ali spletnih oglasov, a večina ga preprosto zavrže, čeprav bi brez težav zvozil še enega otroka, vsaj za nekaj mesecev. Vprašajte tudi sosede, pa morda starše sošolcev vašega otroka v prvem razredu ali še raje že v vrtcu, kjer marsikateri otrok brez težav vozi manjše otroško kolo povsem samostojno.

Poganjalec

Pred nakupom kolesa je otroku priporočljivo kupiti poganjalec.

Če se še za sekundo vrnemo k poganjalcem in skirojem. Njihova prednost je namreč v tem, da otrok čuti tla pod nogami in z njimi lovi ravnotežje, pri tem pa se nauči biti neprestano pozoren na vožnjo ter uporabljati krmilo za manevriranje. Zdaj je torej vse jasno in izgleda tudi sila preprosto. Lovljenja ravnotežja se bo vaš otrok naučil že prej, tako da bo prehod na prvo otroško kolo enostavno. Vas ne bo skrbelo, otrok bo bolj varen, ne boste izgubljali časa z montažo in demontažo pomožnih koleščkov in zagotovo bi lahko našli še kar nekaj drugih prednosti.

Naj bo kolo darilo za rojstni dan ali pa ob kaki priložnosti, morda si ga bo otrok iz prihrankov kupil celo kar sam ali pa vam ga bo podaril nekdo, čigar otrok ga ne potrebuje več… V vsakem primeru ga bo vaš otrok neznansko vesel, in prej ko ga boste vključili v cestni promet, več izkušenj bo imel, ko se bo sam zapeljal po cesti.

Gorsko kolesarjenje terja precej več napora kot kolesarjenje po cesti ali ravnih poteh, prav tako pa velja za bolj tveganega. Če vas mika, da bi se s kolesom podali na kakšno vzpetino, na katero ne vodi asfaltirana pot, ter se nato spustili z nje, potrebujete za začetek kar dobro formo, poleg tega pa ni nikoli odveč upoštevanje nasvetov za varno in prijetno gorsko kolesarjenje.

1. Poskrbite za primerno opremo! Za gorsko kolesarjenje ne potrebujete zgolj primernega kolesa, temveč tudi osebno opremo, predvsem kakovostno čelado, rokavice in čevlje za gorsko kolesarjenje. Tudi oblačila, ki vas bodo ob morebitnem padcu dobro ščitila niso odveč – poskrbite vsaj za dolgo majico in hlače, če ne že za oblačila iz materialov, ki se ne trgajo in imajo že dodatno zaščitene izpostavljene dele telesa.

2. Če ste začetnik, izberite gorsko kolo, ki ima zgolj sprednje vzmetenje. Vilice naj omogočajo možnost, da jih zaklenete oziroma fiksirate. Tako boste lažje kolesarili po ravnem ali na vzponih.

Sprednje vzmetenje

Za začetnike gorskega kolesarjenja je priporočljivo sprednje vzmetenje.

3. Pred vožnjo vedno preverite, da je kolo povsem izpravno. V kolesih naj bo primeren tlak, veriga naj teče kot po maslu, zavore morajo biti popolne.

4. Pravilno nastavite višino sedeža – ta naj bo v zgornji višini kolkov.

5. Naučite se hitro, pravočasno in dobro prestavljati. Predolgo vztrajanje v prestavi oziroma prepozno menjanje prestave vas lahko prehitro izčrpa ali celo prisili, da se ustavite.

6. Gorsko kolesarjenje se ne prične z vožnjo kolesa na najvišji in najbolj zahteven hrib v vaši okolici. Zahtevne, strme steze s koreninami in množico zavojev so primerne za najboljše, ne za začetnike. Najprej se lotite vožnje navkreber po manj strmih poteh, namenjenih sprehajalcem in manj zahtevnim pohodnikom.

7. Vedno imejte pri sebi tekočino, prav tako pa majhen komplet z orodjem za kolo in majhno prvo pomoč. Ne pozabite na telefon!

8. V zavoje zapeljite po zunanji strani, izogibajte se grbinam. Vožnja naj bo čim bolj gladka. V zavojih se nagnite nekoliko naprej in prenehajte poganjati pedale, ko je zunanji pedal najnižje in notranji povsem dvignjen. Zadnjico nekoliko pridvignite s sedeža, da lahko zavoj nadzorujete tudi z boki.

9. Pri vzpenjanju se nagnite naprej, da bo prednje kolo dobro v stiku s podlago, a ne dvigujte zadnjice s sedeža, saj je pogon na zadnjem kolesu, kjer je ravno tako potrebno dobro trenje.

10. Pri spustih je potrebno poskrbeti, da bo težišče na zadnjem delu kolesa, zato je najbolje stati na pedalih tako, da se lahko kolo med vašimi stegni in pod zadnjico giba. Pedala imejte v skoraj vodoravnem položaju – dominantna noga naj bo rahlo višje.

Razmišljate o tem, da bi se posvetili novi vrsti rekreacije? Potem je lahko kolesarjenje odlična rešitev. Pri nas možnosti za kolesarjenje v naravi na primanjkuje, torej se boste naužili svežega zraka in se prijetno sprostili, poleg tega pa ima kolesarjenje kar nekaj pozitivnih učinkov na telo.

1. Kolesarjenje je športna dejavnost, ki je primerna za vse, saj ni tako naporna kot na primer tek. Zmerno kolesarjenje ne terja toliko napora in tudi ne vodi v veliko poškodb.

2. Kljub temu, da pri kolesarjenju sedite, pri njem dejansko sodelujejo vse mišične skupine. Najbolj boste okrepili noge, a tudi na drugih mišicah se bo vadba dobro poznala.

3. Kolesarjenje odlično kombinira tako aerobno vadbo kot vadbo za moč mišic spodnjega dela telesa. Ker hkrati opravite oboje, ni potrebna dodatna vadba z utežmi za zadnjico in noge.

4. Če se s kolesarjenjem ukvarjate redno, boste dobro poskrbeli za sklepe gležnjev, kolen in kolkov. Z aktivnostjo se lahko ukvarjate tudi v primeru, da se vam tek odsvetuje, ker je za vaša kolena prenaporen in vam hitro povzroči bolečine.

Bolečina v kolenih

Pri kolesarjenju kolena trpijo precej manj kot pri teku.

5. Zmerno kolesarjenje vam pomaga, da na uro porabite okoli 300 kalorij, torej si lahko z njim učinkovito pomagate pri nadzoru oziroma zmanjševanju telesne teže.

6. Kolesarjenje vas bo spravilo v dobro voljo. Raziskave so pokazale, da so ravni endorfinov po kolesarjenju veliko višje kot pred njim (kar sicer velja tudi za druge vrste gibanja).

7. Kolesarjenje vam pomaga, da se nadihate desetkrat več zraka, kot bi se ga sicer. In ker je kisik pomemben za prav vsako telesno celico, boste zato bolj zdravi in tudi mlajšega videza.

8. S kolesarjenjem okrepite srčno mišico in znižate možnost za bolezni srca in ožilja, saj hkrati tudi poskrbite za manj maščob v krvi.

9. Trideset minut kolesarjenja na dan lahko tudi za štirideset odstotkov zniža tveganje za nastop diabetesa.

10. Kolesarjenje pomembno vpliva na boljši spanec, izboljšanje prebave ter umske sposobnosti.