Vpliv kofeina na organizem

Kofein je stimulant, ki je lahko naravnega izvora – vsebujejo ga kava, listi čaja in kakav. Prav tako je lahko narejen sintetično, dodaja pa se različnim živilom (na primer energijskim napitkom) ter najrazličnejšim zdravilom ter prehranskim dodatkom. Po ocenah Svetovne zdravstvene organizacije kar 90 % svetovne populacije uživa kofein, marsikdaj povsem nevede, saj kofein sam po sebi nima okusa. Kofein tudi nima prehranske vrednosti, a njegovi učinki so hitro opazni: vpliva na razpoloženje in ima fizične stranske učinke.

Za zdravega odraslega človeka je povsem varno, če dnevno zaužije do 400 miligramov kofeina, a če radi pijete močno kavo iz velikih skodelic ali posegate po energijskih napitkih, lahko to mejo hitro presežete. Kadar se kava, čaj ali energijski napitki ukinejo iz vsakdanje rutine, pa se lahko opazijo tudi simptomi, značilni za zasvojenost.

Kateri so negativni odzivi telesa na kofein?

1. Kava in energijski napitki poživljajo. Kofein pride do možganov hitro in vpliva na centralni živčni sistem, ter nam pomaga, da smo pozorni, budni in manj utrujeni. V primerni količini odpravlja glavobol, zato je sestavina mnogih zdravil za migreno, a če ga zaužijemo preveč, glavobol povzroča.

2. Kofein je diuretik in spodbuja telo k izločanju vode, kar pomeni, da vpliva na delovanje ledvic. Ker se v telesu ne skladišči, morajo bolj delovati tudi jetra, ki ga presnavljajo.

Ledvice in jetra

Kofein vpliva tako na delovanje ledvic kot tudi na jetra.

3. Ker kofein spodbuja izločanje želodčne kisline, se kava odsvetuje vsem, ki imajo težave z želodcem in zgago.

4. Velika količina kofeina vpliva na absorpcijo kalcija, zato lahko vodi v osteoporozo.

5. Največ kofeina imamo v krvi uro ali dve po zaužitju. Kofein dvigne krvni tlak. Odsvetuje se ljudem, ki imajo težave s srcem in visokim tlakom.

6. Kofein v nosečnosti prehaja skozi posteljico in lahko vpliva na počasnejšo rast otroka, zato je potrebno med nosečnostjo kavo piti zmerno. Vpliva na izločanje estrogena v telesu, torej lahko povzroča težave z zanositvijo. Uživanje veliko kofeina lahko povzroči tudi pojav bolečih bulic v prsih.

Dobri učinki kofeina

Poleg slabih, ima kofein tudi dobre učinke: izboljšuje spomin, pomaga čistiti telo, stimulira rast las in preprečuje plešavost, ščiti pred Alzheimerjevo boleznijo, varuje pred očesno mreno, znižuje tveganje za kožnega raka, preprečuje zamaščenost jeter, preprečuje težave z erekcijo, zmanjšuje tveganje za ledvične kamne …

Naj športniki uživajo kofein ali ne?

Ko pogledamo, kako kofein vpliva na športnike, lahko opazimo kar nekaj pozitivnih odzivov:

1. Kofein v kombinaciji z ogljikovimi hidrati po vadbi pomaga, da se hitro nadomestijo koncentracije glikogena v mišicah.

2. Kofein skoraj za polovico zmanjša občutek bolečine v mišicah zaradi intenzivne vadbe.

3. Kofein poveča vzdržljivost med športno aktivnostjo.

4. Kofein izboljša reakcijski čas oziroma omogoča hitrejše fizične reflekse.

5. Kofein pomaga pri ohranjanju telesne teže.

6. Izboljša pozornost, čuječnost, zmanjšuje utrujenost.

Pri govoru o negativnih in pozitivnih učinkih je pomembno uporabljati zdravo pamet predvsem glede tega, kakšna količina kofeina povzroči posamezen učinek. Prav tako pa se ne smeta enostavno enačiti kofein in kava. Slednja vsebuje poleg kofeina še cel spekter drugih sestavin, zaradi katerih raziskave o njej vedno znova naletijo na presenetljiva pozitivna odkritja.

Športniki, ki uživajo kofein predvsem v nenaravni obliki, torej v obliki prehranskih dodatkov in energijskih pijač, naj bodo previdni, da z uživanjem ne pretiravajo – sicer namesto pozitivnih dobijo negativne učinke, znano pa je, da preveč kofeina lahko povzroči tudi smrt. Prav tako je kofein slab takrat, kadar ga zaužijemo, ker smo resnično utrujeni in izčrpani. Zaradi njega spregledamo opozorilne znake in svojemu telesu hitro nakopljemo poškodbo.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Pozitivni učinki kolesarjenja

Razmišljate o tem, da bi se posvetili novi vrsti rekreacije? Potem je lahko kolesarjenje odlična rešitev. Pri nas možnosti za kolesarjenje v naravi na primanjkuje, torej se boste naužili svežega zraka in se prijetno sprostili, poleg tega pa ima kolesarjenje kar nekaj pozitivnih učinkov na telo.

1. Kolesarjenje je športna dejavnost, ki je primerna za vse, saj ni tako naporna kot na primer tek. Zmerno kolesarjenje ne terja toliko napora in tudi ne vodi v veliko poškodb.

2. Kljub temu, da pri kolesarjenju sedite, pri njem dejansko sodelujejo vse mišične skupine. Najbolj boste okrepili noge, a tudi na drugih mišicah se bo vadba dobro poznala.

3. Kolesarjenje odlično kombinira tako aerobno vadbo kot vadbo za moč mišic spodnjega dela telesa. Ker hkrati opravite oboje, ni potrebna dodatna vadba z utežmi za zadnjico in noge.

4. Če se s kolesarjenjem ukvarjate redno, boste dobro poskrbeli za sklepe gležnjev, kolen in kolkov. Z aktivnostjo se lahko ukvarjate tudi v primeru, da se vam tek odsvetuje, ker je za vaša kolena prenaporen in vam hitro povzroči bolečine.

Bolečina v kolenih

Pri kolesarjenju kolena trpijo precej manj kot pri teku.

5. Zmerno kolesarjenje vam pomaga, da na uro porabite okoli 300 kalorij, torej si lahko z njim učinkovito pomagate pri nadzoru oziroma zmanjševanju telesne teže.

6. Kolesarjenje vas bo spravilo v dobro voljo. Raziskave so pokazale, da so ravni endorfinov po kolesarjenju veliko višje kot pred njim (kar sicer velja tudi za druge vrste gibanja).

7. Kolesarjenje vam pomaga, da se nadihate desetkrat več zraka, kot bi se ga sicer. In ker je kisik pomemben za prav vsako telesno celico, boste zato bolj zdravi in tudi mlajšega videza.

8. S kolesarjenjem okrepite srčno mišico in znižate možnost za bolezni srca in ožilja, saj hkrati tudi poskrbite za manj maščob v krvi.

9. Trideset minut kolesarjenja na dan lahko tudi za štirideset odstotkov zniža tveganje za nastop diabetesa.

10. Kolesarjenje pomembno vpliva na boljši spanec, izboljšanje prebave ter umske sposobnosti.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone