Otroško kolo

Ko izbirate primerno darilo za rojstni dan, ste lahko prepričani, da bo vaš otrok zelo vesel novega kolesa. Pustimo ob strani situacije, kot so »saj že ima kolo« ali »toliko si trenutno ne morem privoščiti« in podobno. Predvidevajmo torej, da si lahko privoščite nakup otroškega kolesa in da si ga vaš otrok želi.

Kdaj je čas, da mu ga kupite prvič? Zelo pametno je, da se otrok uči loviti ravnotežje na poganjalcu in skiroju. Te vrline majhni otroci osvojijo zelo hitro. Ravnotežje, ki ga bodo dobili pri vožnji poganjalca, lahko takoj uporabijo pri vožnji prvega kolesa. In če boste dobro napravili prehod, se vam bo verjetno otrok preprosto odpeljal po ulici, dvorišču ali parkirišču in pomožnih kolesc na otroško kolo sploh nikoli ne boste dajali, saj jih sploh ne bo potreboval.

Hitro na novo prevozno sredstvo

To je naravnost idealen prehod, ki je zelo koristen za starše in otroke, saj je veliko manj stresen, otrok pa ima že takoj veliko boljše ravnotežje in je s tem bolj varen kot novopečeni udeleženec v prometu. Uporabite torej to možnost, tudi če si kje za nekaj časa sposodite rabljeni poganjalec ali pa vam ga podari nekdo, ki ga ne potrebuje več. Res je, da nekateri rabljene poganjalce prodajajo prek različnih časopisnih, radijskih ali spletnih oglasov, a večina ga preprosto zavrže, čeprav bi brez težav zvozil še enega otroka, vsaj za nekaj mesecev. Vprašajte tudi sosede, pa morda starše sošolcev vašega otroka v prvem razredu ali še raje že v vrtcu, kjer marsikateri otrok brez težav vozi manjše otroško kolo povsem samostojno.

Poganjalec

Pred nakupom kolesa je otroku priporočljivo kupiti poganjalec.

Če se še za sekundo vrnemo k poganjalcem in skirojem. Njihova prednost je namreč v tem, da otrok čuti tla pod nogami in z njimi lovi ravnotežje, pri tem pa se nauči biti neprestano pozoren na vožnjo ter uporabljati krmilo za manevriranje. Zdaj je torej vse jasno in izgleda tudi sila preprosto. Lovljenja ravnotežja se bo vaš otrok naučil že prej, tako da bo prehod na prvo otroško kolo enostavno. Vas ne bo skrbelo, otrok bo bolj varen, ne boste izgubljali časa z montažo in demontažo pomožnih koleščkov in zagotovo bi lahko našli še kar nekaj drugih prednosti.

Naj bo kolo darilo za rojstni dan ali pa ob kaki priložnosti, morda si ga bo otrok iz prihrankov kupil celo kar sam ali pa vam ga bo podaril nekdo, čigar otrok ga ne potrebuje več… V vsakem primeru ga bo vaš otrok neznansko vesel, in prej ko ga boste vključili v cestni promet, več izkušenj bo imel, ko se bo sam zapeljal po cesti.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Gorsko kolesarjenje

Gorsko kolesarjenje terja precej več napora kot kolesarjenje po cesti ali ravnih poteh, prav tako pa velja za bolj tveganega. Če vas mika, da bi se s kolesom podali na kakšno vzpetino, na katero ne vodi asfaltirana pot, ter se nato spustili z nje, potrebujete za začetek kar dobro formo, poleg tega pa ni nikoli odveč upoštevanje nasvetov za varno in prijetno gorsko kolesarjenje.

1. Poskrbite za primerno opremo! Za gorsko kolesarjenje ne potrebujete zgolj primernega kolesa, temveč tudi osebno opremo, predvsem kakovostno čelado, rokavice in čevlje za gorsko kolesarjenje. Tudi oblačila, ki vas bodo ob morebitnem padcu dobro ščitila niso odveč – poskrbite vsaj za dolgo majico in hlače, če ne že za oblačila iz materialov, ki se ne trgajo in imajo že dodatno zaščitene izpostavljene dele telesa.

2. Če ste začetnik, izberite gorsko kolo, ki ima zgolj sprednje vzmetenje. Vilice naj omogočajo možnost, da jih zaklenete oziroma fiksirate. Tako boste lažje kolesarili po ravnem ali na vzponih.

Sprednje vzmetenje

Za začetnike gorskega kolesarjenja je priporočljivo sprednje vzmetenje.

3. Pred vožnjo vedno preverite, da je kolo povsem izpravno. V kolesih naj bo primeren tlak, veriga naj teče kot po maslu, zavore morajo biti popolne.

4. Pravilno nastavite višino sedeža – ta naj bo v zgornji višini kolkov.

5. Naučite se hitro, pravočasno in dobro prestavljati. Predolgo vztrajanje v prestavi oziroma prepozno menjanje prestave vas lahko prehitro izčrpa ali celo prisili, da se ustavite.

6. Gorsko kolesarjenje se ne prične z vožnjo kolesa na najvišji in najbolj zahteven hrib v vaši okolici. Zahtevne, strme steze s koreninami in množico zavojev so primerne za najboljše, ne za začetnike. Najprej se lotite vožnje navkreber po manj strmih poteh, namenjenih sprehajalcem in manj zahtevnim pohodnikom.

7. Vedno imejte pri sebi tekočino, prav tako pa majhen komplet z orodjem za kolo in majhno prvo pomoč. Ne pozabite na telefon!

8. V zavoje zapeljite po zunanji strani, izogibajte se grbinam. Vožnja naj bo čim bolj gladka. V zavojih se nagnite nekoliko naprej in prenehajte poganjati pedale, ko je zunanji pedal najnižje in notranji povsem dvignjen. Zadnjico nekoliko pridvignite s sedeža, da lahko zavoj nadzorujete tudi z boki.

9. Pri vzpenjanju se nagnite naprej, da bo prednje kolo dobro v stiku s podlago, a ne dvigujte zadnjice s sedeža, saj je pogon na zadnjem kolesu, kjer je ravno tako potrebno dobro trenje.

10. Pri spustih je potrebno poskrbeti, da bo težišče na zadnjem delu kolesa, zato je najbolje stati na pedalih tako, da se lahko kolo med vašimi stegni in pod zadnjico giba. Pedala imejte v skoraj vodoravnem položaju – dominantna noga naj bo rahlo višje.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vpliv kofeina na organizem

Kofein je stimulant, ki je lahko naravnega izvora – vsebujejo ga kava, listi čaja in kakav. Prav tako je lahko narejen sintetično, dodaja pa se različnim živilom (na primer energijskim napitkom) ter najrazličnejšim zdravilom ter prehranskim dodatkom. Po ocenah Svetovne zdravstvene organizacije kar 90 % svetovne populacije uživa kofein, marsikdaj povsem nevede, saj kofein sam po sebi nima okusa. Kofein tudi nima prehranske vrednosti, a njegovi učinki so hitro opazni: vpliva na razpoloženje in ima fizične stranske učinke.

Za zdravega odraslega človeka je povsem varno, če dnevno zaužije do 400 miligramov kofeina, a če radi pijete močno kavo iz velikih skodelic ali posegate po energijskih napitkih, lahko to mejo hitro presežete. Kadar se kava, čaj ali energijski napitki ukinejo iz vsakdanje rutine, pa se lahko opazijo tudi simptomi, značilni za zasvojenost.

Kateri so negativni odzivi telesa na kofein?

1. Kava in energijski napitki poživljajo. Kofein pride do možganov hitro in vpliva na centralni živčni sistem, ter nam pomaga, da smo pozorni, budni in manj utrujeni. V primerni količini odpravlja glavobol, zato je sestavina mnogih zdravil za migreno, a če ga zaužijemo preveč, glavobol povzroča.

2. Kofein je diuretik in spodbuja telo k izločanju vode, kar pomeni, da vpliva na delovanje ledvic. Ker se v telesu ne skladišči, morajo bolj delovati tudi jetra, ki ga presnavljajo.

Ledvice in jetra

Kofein vpliva tako na delovanje ledvic kot tudi na jetra.

3. Ker kofein spodbuja izločanje želodčne kisline, se kava odsvetuje vsem, ki imajo težave z želodcem in zgago.

4. Velika količina kofeina vpliva na absorpcijo kalcija, zato lahko vodi v osteoporozo.

5. Največ kofeina imamo v krvi uro ali dve po zaužitju. Kofein dvigne krvni tlak. Odsvetuje se ljudem, ki imajo težave s srcem in visokim tlakom.

6. Kofein v nosečnosti prehaja skozi posteljico in lahko vpliva na počasnejšo rast otroka, zato je potrebno med nosečnostjo kavo piti zmerno. Vpliva na izločanje estrogena v telesu, torej lahko povzroča težave z zanositvijo. Uživanje veliko kofeina lahko povzroči tudi pojav bolečih bulic v prsih.

Dobri učinki kofeina

Poleg slabih, ima kofein tudi dobre učinke: izboljšuje spomin, pomaga čistiti telo, stimulira rast las in preprečuje plešavost, ščiti pred Alzheimerjevo boleznijo, varuje pred očesno mreno, znižuje tveganje za kožnega raka, preprečuje zamaščenost jeter, preprečuje težave z erekcijo, zmanjšuje tveganje za ledvične kamne …

Naj športniki uživajo kofein ali ne?

Ko pogledamo, kako kofein vpliva na športnike, lahko opazimo kar nekaj pozitivnih odzivov:

1. Kofein v kombinaciji z ogljikovimi hidrati po vadbi pomaga, da se hitro nadomestijo koncentracije glikogena v mišicah.

2. Kofein skoraj za polovico zmanjša občutek bolečine v mišicah zaradi intenzivne vadbe.

3. Kofein poveča vzdržljivost med športno aktivnostjo.

4. Kofein izboljša reakcijski čas oziroma omogoča hitrejše fizične reflekse.

5. Kofein pomaga pri ohranjanju telesne teže.

6. Izboljša pozornost, čuječnost, zmanjšuje utrujenost.

Pri govoru o negativnih in pozitivnih učinkih je pomembno uporabljati zdravo pamet predvsem glede tega, kakšna količina kofeina povzroči posamezen učinek. Prav tako pa se ne smeta enostavno enačiti kofein in kava. Slednja vsebuje poleg kofeina še cel spekter drugih sestavin, zaradi katerih raziskave o njej vedno znova naletijo na presenetljiva pozitivna odkritja.

Športniki, ki uživajo kofein predvsem v nenaravni obliki, torej v obliki prehranskih dodatkov in energijskih pijač, naj bodo previdni, da z uživanjem ne pretiravajo – sicer namesto pozitivnih dobijo negativne učinke, znano pa je, da preveč kofeina lahko povzroči tudi smrt. Prav tako je kofein slab takrat, kadar ga zaužijemo, ker smo resnično utrujeni in izčrpani. Zaradi njega spregledamo opozorilne znake in svojemu telesu hitro nakopljemo poškodbo.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Pozitivni učinki kolesarjenja

Razmišljate o tem, da bi se posvetili novi vrsti rekreacije? Potem je lahko kolesarjenje odlična rešitev. Pri nas možnosti za kolesarjenje v naravi na primanjkuje, torej se boste naužili svežega zraka in se prijetno sprostili, poleg tega pa ima kolesarjenje kar nekaj pozitivnih učinkov na telo.

1. Kolesarjenje je športna dejavnost, ki je primerna za vse, saj ni tako naporna kot na primer tek. Zmerno kolesarjenje ne terja toliko napora in tudi ne vodi v veliko poškodb.

2. Kljub temu, da pri kolesarjenju sedite, pri njem dejansko sodelujejo vse mišične skupine. Najbolj boste okrepili noge, a tudi na drugih mišicah se bo vadba dobro poznala.

3. Kolesarjenje odlično kombinira tako aerobno vadbo kot vadbo za moč mišic spodnjega dela telesa. Ker hkrati opravite oboje, ni potrebna dodatna vadba z utežmi za zadnjico in noge.

4. Če se s kolesarjenjem ukvarjate redno, boste dobro poskrbeli za sklepe gležnjev, kolen in kolkov. Z aktivnostjo se lahko ukvarjate tudi v primeru, da se vam tek odsvetuje, ker je za vaša kolena prenaporen in vam hitro povzroči bolečine.

Bolečina v kolenih

Pri kolesarjenju kolena trpijo precej manj kot pri teku.

5. Zmerno kolesarjenje vam pomaga, da na uro porabite okoli 300 kalorij, torej si lahko z njim učinkovito pomagate pri nadzoru oziroma zmanjševanju telesne teže.

6. Kolesarjenje vas bo spravilo v dobro voljo. Raziskave so pokazale, da so ravni endorfinov po kolesarjenju veliko višje kot pred njim (kar sicer velja tudi za druge vrste gibanja).

7. Kolesarjenje vam pomaga, da se nadihate desetkrat več zraka, kot bi se ga sicer. In ker je kisik pomemben za prav vsako telesno celico, boste zato bolj zdravi in tudi mlajšega videza.

8. S kolesarjenjem okrepite srčno mišico in znižate možnost za bolezni srca in ožilja, saj hkrati tudi poskrbite za manj maščob v krvi.

9. Trideset minut kolesarjenja na dan lahko tudi za štirideset odstotkov zniža tveganje za nastop diabetesa.

10. Kolesarjenje pomembno vpliva na boljši spanec, izboljšanje prebave ter umske sposobnosti.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone